سیصدو سیزده یار

لشکر رزمنده انصارالمهدی موعود (عج) زرقان

سیصدو سیزده یار

لشکر رزمنده انصارالمهدی موعود (عج) زرقان

غیبت آزاد

مهدی ملاصادقی | دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۸:۰۸ ب.ظ
غیبت یعنی بیان عیب یا نقص شخصی، که غایب است(یا حاضر است اما کلام ما را درک نمیکند).بعضی وقتها غیبت با اشاره کردن صورت میگیرد.بعضی وقتها غیبت با عمل صورت میگیرد و بعضی وقتها با زبان.قرآن میفرماید: «وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ» حجرات-12یعنی:«بعضی از شما غیبت بعضی دیگر را نکند.آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر(دینی)مرده اش را بخورد؟؟پس شما از این کار خوشتان نمی آید.» . این آیه بیان میکنه که اگه کسی غیبت کسی دیگه رو بکنه مثل اینه که از گوشت مرده ی اون بخوره . گفته میشه که بعضی ها فردای قیامت در حال خوردن گوشت مرده ی بعضی از انسانهایی که غیبتشون رو کردن محشور میشن که این کار نمود واقعی این آیه هست.اما غیبت در چند جا مجازه و ما میتونیم غیبت بعضی از افراد رو انجام بدیم: غیبت یعنی بیان عیب یا نقص شخصی، که غایب است(یا حاضر است اما کلام ما را درک نمیکند).بعضی وقتها غیبت با اشاره کردن صورت میگیرد.بعضی وقتها غیبت با عمل صورت میگیرد و بعضی وقتها با زبان.قرآن میفرماید: «وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ» حجرات-12یعنی:«بعضی از شما غیبت بعضی دیگر را نکند.آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر(دینی)مرده اش را بخورد؟؟پس شما از این کار خوشتان نمی آید.» . این آیه بیان میکنه که اگه کسی غیبت کسی دیگه رو بکنه مثل اینه که از گوشت مرده ی اون بخوره . گفته میشه که بعضی ها فردای قیامت در حال خوردن گوشت مرده ی بعضی از انسانهایی که غیبتشون رو کردن محشور میشن که این کار نمود واقعی این آیه هست.اما غیبت در چند جا مجازه و ما میتونیم غیبت بعضی از افراد رو انجام بدیم:1- در مقام مشورت:مثل وقتیکه یه نفر برای خواستگاری یه دختر اومده توی محله ی شما و از شما درباره اون دختر و خانواده ش از شما سوال میکنه.شما هم میدونید که خانواده ی این دختر و خود این دختر دختر خوبی نیستند و مثلا خانواده ش قاچاق فروشه و خودش هم علارغم ظاهر خوبش،معتاده.اینجا شما نمیتونید بگید که اگه حقیقت رو بگم غیبت کردم ؛ بلکه باید اینجا خواستگار و داماد رو از واقعیت باخبر کنید(البته به شرطی که از شما تحقیق و پرس و جو کنه).چون اینجا حرف یه عمر زندگیه. اگر خواستگار(یا مادرش یا هرکس دیگه ای که برای تحقیق بمنظور ازدواج،اومده) ، از شما بپرسه و شما حقیقت رو به بهانه ی اینکه غیبت میشه ،نگید،فردای قیامت مسئولید. اگر هم دروغ بگید باز هم مسئولید. پس اینجا غیبت محسوب نمیشه و شما میتونید خواستگار رو روشن کنید.2- در مقام شهادت:یعنی وقتیکه برای گرفتن و یا دادن حق یه نفر نیاز به شهادت دادن شما باشه.مثلا ، زید ظلمی در حق عَمر کرده و عمر به نزد قاضی(دادگاه) رفته و شکایت زید رو کرده.دادگاه هم از عمر خواسته که شاهد بیاره. و چون شما شاهد ظلم کردن زید بر عمر بودید ،عمر به سراغ شما اومده تا شهادت بدید.شما نمیتونید بگید که اگه من بیام دادگاه و بر علیه زید شهادت بدم غیبتش رو کردم.اینجا دیگه غیبت محسوب نمیشه.3- در مقام امر به معروف و نهی از منکر:مثلا شما یه دوستی دارید به اسم رضا که هرچی بهش میگید فلان گناه رو انجام نده، توی کتش نمیره و همیشه اون گناه رو انجام میده.ولی شما میدونید که اگه به پدرش بگید که رضا ،فلان گناه رو انجام میده و اگه پدرش با رضا صحبت کنه، رضا دیگه اون گناه رو انجام نمیده چون از پدرش حرف شنوی داره و یا با اون رودروایستی داره و یا به هر دلیل دیگه ای.اینجا اگه شما برید و به پدر رضا بگید ، غیبت محسوب نمیشه.4- در مقام تظلم خواهی:یعنی وقتیکه کسی بر شما ظلم کرده و شما میرید پیش قاضی(دادگاه) از اون شکایت میکنید.اینجا هم غیبت نیست.چون شما برای گرفتن حقتون و جبران ظلمی که دیگری بر شما روا داشته به نزد قاضی رفتید.مثلا اکبر حقی رو از  حامد ضایع کرده و حامد برای گرفتن این حقش به نزد قاضی رفته. اتفاقا قاضی، اکبر رو میشناسه.حامد نمیتونه بگه برای اینکه غیبت اکبر نشه من از حق خودم میگذرم و ماجرای غصب حقم توسط اکبر رو نمیگم و ...خود قرآن میفرماید که :«لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِم‏» نساء-148یعنی:«خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود، بدیها (ى دیگران) را اظهار کند مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد.»5- فعل عیان و بالعینه:فرض کنید احمد گناهی را انجام داده که من و داوود ،آنرا به عینه دیده ایم.حال اگر من و داوود درباره ی این کار احمد،با هم، صحبت کنیم و بگوییم که احمد فلان گناه را انجام داد(البته به شرطی که شخص دیگری در بین ما نباشد،چون در اینصورت غیبت محسوب میشود)غیبت محسوب نمیشود چون من و داوود درباره ی گناهی از احمد صحبت مبکنیم که هر دو شاهد آن بوده ایم و از این عیب و نقص احمد هردو باخبریم.۶-غیبت شخص ناشناس:مثلا شما توی یه مجلسی نشستید و از بدی های یه شخصی به اسم یاسر ،صحبت میکنید.توی اون جمع کسی ،آقا یاسر رو نمیشناسه.مثلا شما میگید من یه دوستی دارم به اسم یاسر که فلان است و بهمان است و ... و تا دلتون میخواد از بدیهای یاسر صحبت میکنه.اینجا چون کسی یاسر رو نمیشناسه، غیبت محسوب نمیشه.اما اگه توی اون جمع، فقط یک نفر(تاکید میکنم) یک نفر هم باشه که یاسر رو بشناسه و شما از بدی یاسر صحبت کنید،غیبت یاسر محسوب میشه.والسلام علی من اتبع الهدی
  • مهدی ملاصادقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی