دانستیهایی درباره فرهنگ مهدویت
مهدی ملاصادقی | سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۴:۰۹ ب.ظ
«بقیةالله» یکی از القاب معروف حضرت مهدی(ع) است. بقیةالله، یعنی بقیه و بازماندة خلفای خدا در زمین ـ از انبیا، یا کسانی که خدا به وسیلة ایشان بندگانش را باقی میدارد و مورد رحمت قرار میدهد ـ از برخی روایات معصومین(ع) فهمیده میشود که این لقب، بر همة خاندان رسالت اطلاق میشود و همة ایشان بقیةالله هستند؛چنانکه در «زیارت جامعة کبیره» از امام هادی(ع) نقل شده است:
سلام بر امامان فرا خواننده [به سوی حقّ]، رهبران هدایت، سروران صاحب ولایت، حامیان، اهل ذکر، اولیالأمر، بقیةالله و ..1.با اینکه برخی از امامان(ع) خود را به عنوان بقیةالله معرفی نمودهاند. از جمله هنگامی که حضرت امام باقر(ع) از مسافرت پر ماجرای شام ـ که به اجبار خلیفة مروانی صورت گرفته بود ـ باز میگشتند، نزدیک مدین که رسیدند، مردم به دنبال سمپاشیهای دستگاه خلافت، دروازهها را بسته، مانع از ورود آن حضرت و همراهانشان به شهر شدند، حتی از فروختن آذوقه به آنان هم خودداری نمودند. امام(ع) بر فراز کوهی که مشرف بر شهر بود، بالا رفتند و با صدای بلندی بانگ برآوردند:ای اهل شهری که ساکنانش ستم پیشهاند! من بقیةالله هستم. خداوند میفرماید: بقیةالله برای شما بهتر است، اگر مؤمن باشید.2نجمه خاتون، مادر گرامی امام رضا(ع) نیز نقل میکند:چون فرزندم به دنیا آمد، پسر را در پارچة سفیدی پیچیدم و او را به دست پدر گرامیاش دادم. در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفتند و کامش را با آب فرات برداشتند، و او را به من بازگرداندند و فرمودند: «بگیر او را. به درستی که او بقیةالله عزوجلّ، در زمین است».3اما در مجموعة روایات اسلامی، این عنوان، یکی از القاب ویژة امام عصر(ع) است. و آن حضرت(ع) خود را با این عنوان معرفی نمودهاند، و دیگر امامان که خود صاحب این نام بودهاند، آن بزرگوار را ـ خصوصاً ـ به این عنوان توصیف کردهاند، چنانکه وقتی «بقیةالله» بر زبان رانده میشود، کسی جز آن حجّت پروردگار، در نظر نمیآید.شاید بتوان گفت که دلیل مطلب آن باشد که، این حضرت، بقیة سایر بقیةاللهها بوده و پس از حضرتش دیگر بقیةاللهینخواهد بود. هر یک از حجّتهای خدا که از آغاز پیدایش عالم آمدهاند، گرچه حجّت و بقیّة خدا بودند، ولی امام زمان ما خاتم اولیا و اوصیاست. در سخن مفصّلی از امیر سخن، امام علی(ع) در پاسخ به پرسشی دربارة آیة کریمه: «بقیةالله برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید»، آن حضرت فرمودند:آنان [یعنی اولیای خدا] بقیةاللهاند، [اما در اینجا] مقصود، مهدی(ع) است که در هنگام پایانپذیری این مهلت خواهد آمد و زمین را از عدل و داد پر خواهد ساخت، چنانکه از ظلم و ستم پر شده است. از نشانههای او، غیبت است و پنهان بودن، تا آنگاه که طغیان گسترش یابد و انتقام فرا رسد.4از دیگر معصومان(ع) نیز سخنان گرانسنگی در این باره نقل شده است. از آن جمله، از امام صادق(ع) که در پاسخ به پرسشی بدین مضمون که: آیا میتوان به قائم آل محمد(ص) به عنوان «امیرالمؤمنین» سلام کرد؟ حضرت(ع) فرمودند: «نه! این اسمی است که خداوند حضرت علی(ع) را به آن نامیده و قبل و بعد از او، جز افراد کافر، آن را برای خود به کار نمیبرند».عرض کرد: فدایتان شوم؛ پس چگونه باید به آن حضرت(ع) سلام کرد؟امام(ع) فرمودند: باید گفت: السّلام علیک یا بقیّةاللهو آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند: بقیـّةالله خیرٌ لکم إن کنتم مؤمنین.5از وجود شریف امام زمان(ع) در آغاز ولادتشان نیز نقل شده که، به احمدبن اسحاق ـ از وکلای امام عسکری و امام زمان(ع) و افراد مورد اعتماد خاندان اهل بیت(ع) ـ فرمودند:من بقیةالله در زمین او و انتقام گیرنده از دشمنانش هستم.6ماهنامه موعود شماره 89پینوشتها:٭ با استفاده از: مجتبی تونهای، موعود نامه، ص 171.1. عیون اخبارالرضا(ع)، ج 2، ص 273.2. اصول کافی، ج 1، صص 471 ـ 472.3. عیون اخبارالرضا(ع)، ج 1، ص 20.4. بحارالانوار، ج 93، صص 106 و 119.5. اصول کافی، ج 1، ص 411.6. ماهنامة موعود، ش 21، ص 54.
- ۹۱/۰۲/۱۹