شیعه در پندار و رفتار ...
مهدی ملاصادقی | چهارشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۰۱:۰۴ ب.ظ
در
این بخش،
بخشى از
رفتار و
عقیده شیعه
مذکور مىگردد
تا پیروان
ائمّه طاهرینعلیهمالسلام
و شیفتگان
حضرت مهدى علیهالسلام
خود را با آن
منطبق و
ارزیابى
نمایند.
شعار
شیعه
اَلْحَقُّ
مَا
رَضیْتُمُوهُ
وَالْباطِلُ
مَا
اَسْتَخْطُمُوهُ
وَالْمَعْرُوفُ
مَا
اَمَرْتُمْ
بِهِ
والْمُنْکَرُ
ما
نَهَیْتُمْ
عَنْهُ"
حق
چیزى است که
شما (خاندان
پیامبرصلىاللَّه
علیه و آله) آن
را پسندیده
باشید، و
باطل چیزى
است که شما آن
را نپسندید.
آنچه را
فرمان دهید
خوب و معروف،
و آنچه را منع
کنید منکر و
ناپسند خواهد
بود.
محدوده
مأموریت شیعه
امام
ششم، جعفربن
محمّد الصادقعلیهالسلام
مىفرماید:
"مَعَاشِرَ
الشّیعة!
کُونُوا لَنا
زینا وَلا
تَکُونُوا
عَلَیْنا
شینا،
قُولُوا
لِلنّاسِ
حُسْنا
واحْفظُوا
أَلْسِنَتَکُمْ
وَکُفُّوها
عَنِالفُضُولِ
وَقُبْحِ
الْقَولِ"
اى
گروه شیعه!
براى ما زینت
باشید نه ننگ
و عار، با
مردم خوش
گفتار بوده و
از سخنان
بیهوده و زشت
برحذر باشید.
امیرالمؤمنینعلیهالسلام
در پیامى که
در بستر
شهادت به
فرزندان و
پیروان خود
دادهاند، مىفرماید:
"وَعَلَیْکُم
بِالتَّواصُلِ
وَالتَّباذُلِ
وَإِیّاکُم
وَالتّدابُر
والتَّقاطُع،
لا تَتْرکُوا
الأمْرَ
بِالْمَعْرُوفِ
وَالنَّهْی
عَنِ
الْمُنْکَرِ
فَیُوَلّىعَلَیْکُم
شِرارُکُمْ
ثُمَّ
تَدْعُونَ
فَلا
یُسْتَجاب
لَکُمْ"
روابط
خانوادگى و
انسانى را
حفظ کنید، در
راه خدا بخشش
نمایید و از
قطع روابط
مشروع و بى
اعتنایى به
یکدیگر
اجتناب کنید،
امر به معروف
و نهى از منکر
را رها
نکنید، زیرا
در آن هنگام،
ستمگران بر
شما غالب مىشوند
و دعاىتان
مستجاب
نخواهد شد.
امام
باقرعلیهالسلام
ضمن حدیثى به
شخصى به نام
خثیمه فرمود:
أَبْلِغْ
شیعَتَنا
أَنَّهُ لا
یُنال ما
عِنْد اللَّه
إِلّا
بالْعَمَلِ".
به
شیعیان ما
برسان که
تنها عمل،
موجب قرب به
پروردگار است.
راه
و روش شیعیان
حضرت
رسول اکرمصلىاللَّه
علیه و آله مىفرماید:
لا
قَوْلَ إِلّا
بِعَمَلِ
وَلا قَوْلَ
وَلا عَمَلَ
إِلّا
بِنیَّة وَلا
قَوْلَ
وَلاعَمَلَ
وَلا نیَّةَ
إِلّا
بِاصابَةِ
السُّنَّةِ".
ارزش
گفتار به
رفتار، و
ارزش گفتار و
کردار به نیت
پاک، و ارزش
هر سه به
پیروى از
قانون خدا
است.
حضرت
موسىبن
جعفرعلیهالسلام
فرمودهاند:
إِنَّما
شیعَتُنا مَن
شَیَّعَنا
وَاتَّبَعَ
آثارَنا
وَاقْتَدى
بِأَعْمالِنا"
همانا
شیعه ما کسى
است که از ما
پیروى کند و
راه ما را
دنبال نماید
و اعمال ما را
سرلوحه زندگى
قرار دهد.
بعضى
از نشانههاى
شیعه
امام
صادقعلیهالسلام
فرمودند:
"إِمْتَحِنُوا
شِیعَتَنا
عِنْدَ:
- مَواقیتِ
الصَّلَواتِ
کَیْفَ
مُحافَظَتُهم
عَلَیْها
- وإلى
أَسْرارِنا
کَیْفَ
حِفْظُهُمْ
لَها عند
عَدوِّنا
وَإلى
أَمْوالِهِمْ
کَیْفَ
مُواساتهم
لإِخْوانِهِمْ
فیها"
شیعیان
ما را به
چگونه رعایت
نمودن اوقات
نماز؛ و به
حفظ اسرارِ
ما نزد
دشمنان؛ و به
کمکهاى مالى
و ایثار به
یکدیگر،
آزمایش و
شناسایى کنید.
- "الْمُؤْمِنُ
بِشرُه فی
وَجْهِهِ؛
مؤمن صورتش
خندان
- وَحُزْنُهُ
فی قَلْبِه؛
قلبش
اندوهناک
- أوسَعُ
شَیء صدرا؛
حوصلهاش
فراوان
- وَأَذَلُّ
شَیء
نَفْسَا؛
بر نفس خود
مسلط
- یَکْرَهُ
الرّفْعَةَ؛
سرکشى را
ناپسند
- وَیَشْنَأُ
السُّمْعَة؛
و ریا را
دشمن مىدارد.
- طَویلٌ
غَمُّهُ؛
اندوهش
طولانى
- بَعیدٌ
هَمُّهُ؛
همّتش عالى
- کَثیرٌ
صَمْتُهُ؛
حرفش کم
- مَشْغُولٌ
وَقْتُهُ؛
کارش زیاد
است
- شَکُورٌ
صَبُور؛
سپاسگزار و
شکیباست
- مَغْمُور
بِفِکْرَتهُ؛
در فکر خود
فرور رفته
- ضَنین
بخَلَّتِهِ؛
از بیان
حاجت بخل مىورزد
- سَهلُ
الخَلیقة؛
برخوردش خوب
- لَیِّن
العَریکَةِ؛
و نرم خوست
- نَفسُهُ
أَصلَب مِن
الصَّلْد؛
روحش محکم و
سختتر از
سنگ
وَهوَ
اَذَلُّ من
العَبْد"
و در
پذیرش حق
پذیراتر از
عبد است
در
روایتى از
امام
سجّادعلیهالسلام
چنین آمده
است:
"عَلامةُ
المُؤْمِن
خَمس،
الوَرَعُ
عِنْدَ
الْخَلْوَةِ
وَالصَّدَقَةُ
عِنْدَ
القِلَّةِ
والصَّبْرُ
عِنْدَ
المُصیبَةِ
والحِلمُ
عِنْدَ
الْغَضَبِ الصِّدْقُ
عِنْدَ
الخَوْفِ".
نشانههاى
مؤمن واقعى
پنج چیز است:
پرهیز از
گناه در
خلوت، انفاق
در راه خدا
هنگام
تنگدستى،
شکیبایى در
حوادث
ناگوار،
بردبارى
هنگام غضب و
راستگویى در
شرایط
نامطلوب.
از
امام صادقعلیهالسلام
روایت شده
است:
"المُؤْمن
إِذا غَضِبَ
لَمْ یخْرجهُ
غَضَبُهُ
مِنْ حَقّ
وَإِذا
رَضِىَ لَمْ
یدْخلهُ
رِضاهُ فی
باطِلٍ
وَالَّذی إذا
قَدَرَ لَمْ
یَأْخُذ أَکْثَر
مِمّا لَهُ".
مؤمن
واقعى کسى
است که در
هنگام خشم،
از محور حق
خارج نگردد و
در میدان
خشنودى، به
طرف باطل
نگراید و در
زمان قدرت (پا
از گلیم خویش
دراز نسازد)
در نتیجه بیش
از استحقاق
خود استیفاء نکند.
مرحوم
صدوق در کتاب
"صفات الشیعة"
هفتاد و یک
حدیث را که
بیانگر اوصاف
شیعیان است
درج نموده
است. حدیث
اوّل آن کتاب
چنین است:
امام
صادقعلیهالسلام
به ابو بصیر
فرمود:
"شیعتُنا
أَهْلُ
الوَرَعِ
وَالإجْتِهاد،
وَأَهْلُ
الْوَفَاءِ
وَالأَمانَة،
وَأَهْلُ
الزُّهْدِ
وَالْعِبادَةِ،
أَصْحَابُ
إِحْدى
وَخَمْسینَ
رَکْعَةً فی
الْیَوْمِ
وَاللَّیْلَة،
الصّائِمُونَ
بِالنَّهار،
الْقائِمُونَ
بِالّلیْل،
یُزَکُّونَ
أَمْوالَهُم،
وَیَجْتَنِبونَ
السُحت،
وَیَجْتَنِبُونَ
کُلَّ محرّم".
پیروان
ما مردمى
پرهیزگار،
کوشا، با
وفا،
امانتدار،
اهل زهد و
عبادت هستند.
آنان در
شبانه روز 51رکعت نماز (
17رکعت واجب و 34رکعت نماز
مستحب) مىخوانند،
شبها براى
عبادت بیدار
و روزها را به
روزه به
پایان مىرسانند،
زکات مالشان
را پرداخته و
از هر کار
حرامى اجتناب
مىورزند.
همچنین
در ضمن حدیث
دیگرى از آن
کتاب آمده
است:
ولا
تنال ولایتنا
إلّا بالعمل
والورع"
دوستى
ما جز با
پرهیز از
محرّمات و
عمل به
واجبات سامان
نمىیابد.
نگارنده
مىگوید:
اینها و
امثال آن،
اوصاف محبّان
امام زمانعلیهالسلام
و منتظران
فرج آن
بزرگوار است.
بنابر این،
باید خود را
به کمال
مطلوب آراسته
و با دو شهپر
علم و عمل
مجهّز سازیم
و با این روش،
پذیراى ظهور
و آماده براى
دیدار ماه
جمالش و بهشت
وصالش باشیم:
"اللهم عجِّل
فرجه واجعلنا
من انصاره
وأعوانه"
ارزش
و سرانجام
شیعه
در
تفسیر آیه
شریفه (إِنَّ
الَّذینَ
آمَنُوا
وَعَمِلُوا
الصّالِحاتِ
اُولئِکَ
هُمْ خَیْرُ
الْبَرِیَّةِ)،
ابن حجر
هیثمى ( 973ق) در "الصواعق
المُحرقة" -
که آن را در
ردّ شیعه
نوشته است -
روایاتى را
از طریق ابن
عبّاس ودیگران نقل
کرده که
پیامبرصلىاللَّه
علیه و آله
فرمودند:
خَیْرُ
البَرِیَّةِ،
علىبن ابى
طالب و
شیعیان اوست.منبع : کتاب آئینه اسرار
- ۹۱/۰۸/۲۴