سیصدو سیزده یار

لشکر رزمنده انصارالمهدی موعود (عج) زرقان

سیصدو سیزده یار

لشکر رزمنده انصارالمهدی موعود (عج) زرقان

زیباترین تابلو

مهدی ملاصادقی | پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۵:۱۴ ب.ظ
موضوع مهدویت همواره در کنار سایر دعوت‌های رسالت و اخبار از ملاحم و غیب‌گویی و آینده جهان مطرح بوده و اصالت آن در همه اعصار مورد اتفاق همه محدثین اسلام است و کتاب‌های حدیث نیز در مرور زمان این اصالت را حفظ کرده است، که هر مؤمن به کتاب و سنّت، انتظار آن جهان آینده و دوره درخشان و روز بزرگ الهی را دارد. در جهان امروز نیاز به مباحث زیر بنایی در عرصه دین با توجه به حرکت مردم به طرف دین و حرکت استعمار برای مقابله با اندیشه دین و امری ضروری به نظر می‌رسد. تأسیس انجمن علمی مهدویت در حوزه علمیه و آغاز به کار آن در سال 1390 در راستای ورود به مباحث نظریه پردازی، توجه دادن همگان به مفهوم وسیع جهانی و وحیانی مهدویت و زدودن خرافات و پیرایه‌ها و اندیشه‌های غیر دینی و پاسخ دادن به شبهات و ارائه مکتب واقعی انتظار است. در همین راستا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی ربانی مسئول انجمن مهدویت حوزه انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.     مهدویت به چه معناست؟ در شیعه، مهدویت، به عنوان یک تابلو از آینده است که می‌تواند فراروی زندگی امروز بشر باشد؛ یعنی ما مهدویت را به عنوان تابلویی جامع و کامل از تحقق دین و زندگی دینی انسان، می­دانیم؛ به عبارت دیگر مهدویت یعنی همان اسلام پیاده شده در متن جامعه. مهدویت بشارتِ آمدن یک منجی است. منجی­ای که دارای دو ویژگی نجات‌بخشی و ظلم‌ستیزی است؛ یعنی ظلم و ستم را از بین می‌برد و عدالت را برقرار می‌کند و جامعه جهانی را نجات می‌دهد. به نظر شما مهم‌ترین ریشه در مهدویت چه چیزی می‌تواند باشد؟ طبق تعریفی که بیان شد، مهدویت مربوط به آیندة بریدة از امروز نیست. به عبارت دیگر تحقق مهدویت هر چند در زمان آینده خواهد بود، اما برای جامعة امروز هم یک آرمان و یک تابلو، قابل استناد است. بنابراین اگر بتوانیم خود حضرت را خوب بشناسیم و بین امام و پیروانش ارتباط برقرار کنیم، بسیار کارگشاست؛ چون اگر کسی ایمان و وعده‌های الهی که خداوند در قرآن به مؤمنان داد را فهمید و پذیرفت، به آن علاقه‌مند می‌شود و بر آن اصرار می‌کند و منحرف نمی­شود. کسانی که از اردوگاه شیعه گم می‌شوند و به انحراف کشیده می‌شوند، به خاطر این است که نتوانسته‌اند با حضرت ارتباط برقرار کنند و مقام و منزلت امام را بشناسند؛ اما کسی که امام را شناخت و انوار وجودی آن حضرت را درک کرد، از حیرت و انحرافی که در عصر غیبت هست دور می‌شود. مسئلة شناخت و معرفت حضرت از مهم‌ترین مسائل است؛ چرا که با این شناخت و معرفت،‌ ایمان شخص به مهدویت و آثار و برنامه‌های امام، افزایش می‌یابد و می‌تواند مهدویت را به عنوان زیباترین تابلو، پیش رو بگذارد و خود را برای آینده آماده کند. چشم‌انداز آرمانی این تابلویی که پیش روی بشر است چیست؟ قله‌اش کجاست که ما به سمت آن قله حرکت کنیم؟ تابلویی را که مهدویت در پیش روی ما قرار می‌دهد، همان تابلوی اسلام است، با همان معنای ناب و صحیح خودش و آن چیزی که بر پیامبر اسلام ابلاغ شده است. خیلی مواقع که مباحث مهدویت را مطرح می‌کنیم و قله را نشان می‌دهیم می‌پرسند راهکار چیست؟ برای رسیدن و تشکیل جامعة منتظر، برنامة راهبردی چه چیزی می‌تواند باشد؟ نباید به راه‌های جدا شده از دین توجه کنیم؛ مثلاً بگوییم ما یک تشکیلات مستقل و جدا از مؤمنان هستیم و حدود و تعریف‌های ما مشخص است. اگر بخواهیم جدای از این حرکتی که مؤمنان، شیعیانِ پاک، تحت تأثیر زعامت علما و بزرگان دارند، حرکتی داشته باشیم و یک راه مستقل و تافتة جدا بافته‌ای داشته باشیم، چه بسا در آغاز کارها دور اندیشی و دقت می‌کنیم، اما چون یک حرکت مستقل و جدای از مؤمنان تعریف می‌شود، معمولاً در یک گذرگاه‌هایی می‌مانیم و نمی‌توانیم عبور کنیم و به راه‌های تاریکی می‌رسیم؛ بنابراین نباید از جمع مؤمنان، شیعیان، دین‌داران و کسانی که معتقد به راهی هستند که صاحب و مولایمان آن را معین کرده است، دور شویم و آن راه این است که باید از حجت‌های خداوند و راویان احادیث آنها فرمان ببریم و پیروی کنیم. برای منتظران آن حضرت چه برنامه­ای را سفارش می­کنید؟ در فعالیت‌های مهدوی باید به دو نکته توجه کنیم، یکی این که باید تلاش بیشتری کنیم، شتاب بیشتری به کارها بدهیم، باید بتوانیم عقب‌افتادگی­ها و کم­کاری‌هایمان را جبران کنیم؛ دوم اینکه امام را حاضر و ناظر برکارهایمان ببینیم؛ با ایشان رابطة قلبی برقرار کنیم؛ برای حضرت دعا کنیم، روز را با نام حضرت آغاز کنیم، شب نیز با نام و یاد حضرت به خواب رویم! از میان فعالیت‌های مهدوی، آن چه که بیشتر به چشم می­خورد، مراسمی است که در طول سال برای یادبود آن حضرت برگزار می­شود، به خصوص در ایامی که منتسب به ایشان است؛ مثل نیمه شعبان و یا روز مهم نهم ربیع که آغاز امامت آن حضرت است. اولا سعی کنیم این مراسم را پرشور و فراگیر برگزار کنیم. این موضوع جزو شعائر الهی و تعظیم و تکریم این شعائر است؛ بنابراین قابل دفاع هم هست. این تعظیم و تکریم، برکات فراوانی دارد؛ از جمله اینکه می‌تواند پیوندهای ما را با مسائل دینی و معتقدات، مستحکم‌تر کند و همین، رمز حملة دشمنان به نماد‌های شیعی است. ثانیا به محتوا و باطن این مراسم هم توجه داشته باشیم و خودمان را در این مجالس رشد دهیم. به عنوان مثال، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف امامِ عدل‌گستر و ظلم‌ستیز است؛ بر این اساس ما به عنوان پیروان آن حضرت، باید عدالت­طلبی و ظلم‌ستیزی را در خودمان پررنگ کنیم و با مظاهر ظلم و بی­عدالتی در محیط اطرافمان مبارزه کنیم. ثالثا در مجالسمان دو پایة تولی و تبری را به شکلی صحیح در کنار هم داشته باشیم و مراقب باشیم این مراسم موجب نشود دشمن از همین محافل بر ضد شیعه استفاده کند. ما حق نداریم به عنوان شیعه و در مراسم مذهبی و دینی، بر خلاف مصالح عمومی و خلاف تأکید بزرگان عمل کنیم. اصلاً شیعه یعنی مطیع امر بودن.n سوتیتر 1. مهدویت به عنوان یک تابلوی از آینده است که می‌تواند فرا روی زندگی امروز بشر باشد؛ یعنی ما مهدویت را به عنوان یک تابلویی جامع و کامل از تحقق دین و زندگی دینی انسان، می­دانیم؛ به عبارت دیگر مهدویت یعنی همان اسلام پیاده شده در متن جامعه. 2. مهدویت بشارتِ آمدن یک منجی است. منجی­ای که دارای دو ویژگی نجات‌بخشی و ظلم‌ستیزی است؛ یعنی ظلم و ستم را از بین می‌برد و عدالت را برقرار می‌کند و جامعه جهانی را نجات می‌دهد. 3. مسألة شناخت و معرفت حضرت از مهم‌ترین مسائل است چرا که با این شناخت و معرفت،‌ ایمان شخص به مهدویت و آثار و برنامه‌های امام، افزایش می‌یابد و می‌تواند مهدویت را به عنوان زیباترین تابلو، پیش رو بگذارد و خودش را برای آینده آماده کند. 4. کسی که امام را شناخت و انوار وجودی آن حضرت را درک کرد، از حیرت و انحرافی که در عصر غیبت هست دور می‌شود 5. تابلویی را که مهدویت در پیش روی ما قرار می‌دهد، همان تابلوی اسلام است با همان معنای ناب و صحیح خودش و آن چیزی که بر پیامبر ابلاغ شده است. 6. بنابراین نباید از جمع مؤمنان، شیعیان، دین‌داران و کسانی که معتقد به راهی هستند که صاحب و مولایمان آن را معین کرده است دور شویم و آن راه این است که باید از حجت‌های خداوند و راویان احادیث آنها اطاعت و پیروی کنیم. 7. اینکه امام را حاضر و ناظر برکارهایمان ببینیم. با ایشان رابطه قلبی برقرار کنیم. 8. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف امامِ عدل‌گستر و ظلم‌ستیز است؛ بر این اساس ما به عنوان پیروان آن حضرت، باید عدالت­طلبی و ظلم‌ستیزی را در خودمان پررنگ کنیم و با مظاهر ظلم و بی­عدالتی در محیط اطرافمان مبارزه کنیم. 9. در مجالسمان دو پایه تولی و تبری را به شکلی صحیح در کنار هم داشته باشیم و مراقب باشیم این مراسم موجب نشود که دشمن از همین محافل بر ضد شیعه استفاده کند. ما حق نداریم به عنوان شیعه و در مراسم مذهبی و دینی، بر خلاف مصالح عمومی و خلاف تاکید بزرگان عمل کنیم. اصلاً شیعه یعنی مطیع امر بودن.   [مجله شماره 41 : - گزارش ]
  • مهدی ملاصادقی

زیباترین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی